Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 7 noiembrie 2015

Tip de ştampilă potenţial nesemnalat

Am găsit mai devreme un unicat de 5 bani Cifra în patru colţuri purtând o ştampilă care mi s-a părut că nu seamănă cu ceea ce aveam eu în memorie.


Este vorba de ştampila MIHAILENI care ar semăna cu tipul denumit "cu agrafă, ulterioară anului 1865", dar care în locul agrafei din partea inferioară prezintă (destul de vizibil, spun eu) anul, exprimat prin ultimele două cifre.

Ştampila "cu agrafă" amintită este prezentată în lucrarea semnată de Kiriac Dragomir, "Ştampilografie poştală (România 1822-1910)" la pagina 102.


Problema care mă încurcă este urma mică din faţa literei M (de pe marca de 5 bani). La un alt tip de ştampilă (cel cu indicaţia timpului jos), legenda este aşezată între două stele (tipul de ştampilă este ilustrat în lucrarea citată, la pag. 106).


Din aceste motive, apar două posibilităţi teoretice:
- avem de-a face cu trei tipuri distincte de ştampilă;
- ştampila cu anul jos ar putea fi confecţionată prin modificarea uneia dintre cele două ştampile.

Aş fi putut face o verificare în plus, (respectiv suprapunerea digitală a ştampilelor), dar nu mă ajută elanul (sau mai degrabă lipsa lui). Totuşi, după înălţimea literelor legendei, ştampila de pe marca de 5 bani pare a se asemăna mai mult cu cea de pe marca de 15 bani Vultur.
Tot din lipsă de avânt nu am verificat clasoarele în care am mărcile Vulturi şi Cifra în patru colţuri, cred că mai am exemplare cu ştampile Mihăileni. Vedem data viitoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu