Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

joi, 2 iulie 2015

Diferenţa dintre tiparul uleios şi abklatsch

Atunci când vine vorba de încadrarea varietăţilor întâlnite la mărci într-o anumită categorie, mulţi colecţionari au dificultăţi. Recent mi-a fost adresată o întrebare referitoare la diferenţa dintre varietăţile pomenite în titlul articolului. Pentru că tot s-a întâmplat să am astăzi timp pentru "puricarea" mărcilor din colecţie şi pentru că am dat exact peste cele două varietăţi la aceeaşi marcă (taxa de plată de 30 bani brun roşcat, aşa-zisa emisiune 1885), m-am gândit că nu ar fi rău să vi le arăt.


Acesta este tiparul uleios. Datorită cernelii de tipar amestecată cu o cantitate prea mare de solvent, cerneala capătă proprietatea de a pătrunde hârtia mărcii, imaginea de pe verso suprapunându-se exact peste cea de pe faţă.


La abklatsch (engl. offset printing on back) cerneala de pe patul maşinii de imprimare ori de pe coala proaspăt imprimată aflată imediat dedesubt se imprimă pe spatele colii cu pricina. Suprapunerea faţă-verso nu este întotdeauna realizată, existând un oarecare decalaj între imagini.
Deşi la alte emisiuni se întâlnesc impresiuni mult mai nete pe verso, la această marcă nu am întâlnit o varietate mai bine imprimată (este posibil ca imaginea de pe verso să se fi estompat după spălarea gumei - nu am identificat exemplare neuzate cu abklatsch).

Ca fapt divers, în limba română nu există un termen consacrat pentru această varietate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu