Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

joi, 17 iulie 2014

Două erori

Am lăsat-o mai moale cu împinsul biţilor la deal pe net şi mi-am tras aproape un clasor cu piese de "puricat" şi de selecţionat, că aşa se face colecţia fumoasă.
Ca de obicei, nu trec peste mai mult de 10-20 de mărci fără să găsesc câte ceva interesant şi demn de semnalat.


Aceasta este o piesă din emisiunea fără filigran (1902) care prezintă ceea ce scrie în engleză sub imaginea propriu-zisă. Ceea ce este interesant este că zgârietura deasupra literelor BA din BANI se întâlneşte (nu chiar identic) şi la valoarea de 10 bani. Nici n-ar avea cum să fie identică, deoarece formele de tipar sunt diferite.
Şi linia de culoare de sub clişeu se întâlneşte sub diferite forme la valoarea de 10 bani (şi mult mai des decât la 30 bani). Aceste linii de culoare au luat naştere prin imprimarea marginii superioare a spaţiilor tipografice introduse între clişee pe timpul realizării planşei.


A doua piesă pe care o văd interesantă este tot o marcă de 30 bani fără filigran, circulată chiar în 1902 (anul punerii în circulaţie), deci este vorba despre un tiraj timpuriu, al cărei planşe nu a avut timp să se îmbâcsească cu cerneală şi să se ancraseze.
Clişeul prezintă o frumoasă pată de culoare peste literele STA din POSTA, dar şi un defect (o deteriorare) în dreapta, deasupra literei R din ROMANIA.
Şi asta nu e tot! (ca-n reclamele la diverse prostioare...   :D ). Goarna din colţul stâng superior are un punct de culoare peste pâlnie, iar deasupra goarnei din colţul drept superior se distinge o pată de culoare pe cadrul alb orizontal interior.

Verificaţi-vă clasoarele, poate găsiţi piese mai frumoase ca ale mele!

3 comentarii:

  1. De curand am avut placerea sa studiez un exponat facut cu mai multe decenii in urma (cred ca premiat) tocmai pe varietatile acestei emisiuni Taxa de Plata. Am vazut acolo multe din cele semnalate de dvs aici pe blog, dar si enorm de multe altele. M-am minunat cate exista.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu am prezentat decât foarte puţine dintre cele găsite (am "puricat" peste 20.000 de exemplare) şi numai ce am constatat că se repetă (care prezintă constanţă).
      S-ar putea să ştiu despre ce exponat vorbiţi, dar îmi permit să am rezerve. Singura colecţie cât de cât mai pusă la punct a fost cea a lui Barbu Popescu (şi ea premiată în mai multe rânduri).

      Ștergere
  2. Nu e colectia lui Barbu Popescu, e o colectie din Tg Mures. Din pacate nu am avut decat foarte putin timp la dispozitie, nu l-am putut studia mai pe indelete.

    RăspundețiȘtergere