Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 28 iunie 2014

Analiza fenomenului speculativ în comerţul filatelic

Cu totul din întâmplare am dat peste un studiu interesant într-una din arhivele Bibliotecii Universităţii Cornell (publică, lucrarea este indexată de către motoarele de căutare). Sincer, am rămas chiar puţin mirat că a existat cineva care a fost preocupat de acest subiect. Chestiunea interesantă este că cine a "lins" timp mai îndelungat cataloagele internaţionale şi a încercat (măcar aşa, în limita bunului simţ) să facă unele analize comparate a putut constata discrepanţe în modul de realizare al evaluărilor.
Dacă, pe lângă acest lucru, aceeaşi persoană ar fi încercat să realizeze un trend în evoluţia unor categorii distincte de piese sau emisiuni în licitaţii, probabil că ar fi înregistrat aceleaşi discrepanţe.

Studiul la care mă refeream îl puteţi descărca de aici. Este un fişier PDF de numai 163 KB. Textul este în limba engleză (îmi pare rău pentru cei care nu o stăpânesc, nu am de gând să fac traduceri deoarece este o limbă internaţională, mai mult, este limba internetului).

S-ar putea ca unii dintre voi (mai familiarizaţi şi cu piaţa, şi cu noţiunile economice) să sesizeze unele similitudini ale situaţiilor prezentate pentru mărcile franceze cu cele care se cam întâlnesc pe piaţă pentru mărcile româneşti. Gândiţi-vă la emisiunile din ultimii zece ani şi încercaţi să le preziceţi viitorul.

Off topic, dar precizări pe care le consider necesare

Cu vreo 20 de ani în urmă şi eu eram convins că pe baza matematicii este posibilă realizarea unor modele economice. Din fericire, astăzi nu mai am aceeaşi părere. Matematica este foarte bună pentru analizele rezultatelor economice, nu şi pentru previziuni. De aceea nu sunt de acord cu teoriile potrivit cărora s-ar putea realiza cataloage sau liste de preţuri pe baza unor formule sau relaţii matematice. Din fericire pentru noi toţi, preferinţele şi dorinţele umane nu se pot nici contabiliza şi nici robotiza. Singurul lucru care s-ar putea face oarecum cu exactitate ar putea fi o eventuală analiză statistică a gradului de raritate în raport cu frecvenţa de apariţie pe piaţă. Asta este cu totul altceva. Dar pe lângă asta, există un factor incomensurabil şi extrem de dificil de apreciat: gradul de preferinţă a colecţionarului pentru anumite tipuri/categorii de piese.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu