Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

duminică, 11 mai 2014

Câţi cilindri au existat la "Sateliţii artificiali" din 1957?

Cu vreo 20 de ani în urmă am avut ocazia să ţin în mână mai multe coli ale mărcilor din emisiunea "Sateliţii artificiali" din 1957, atât neuzate, cât şi obliterate de complezenţă. Ceea ce mi-a rămas în minte a fost existenţa, pe laturile lungi ale colilor, unor benzi relativ late de culoare plină, pe marginile colilor. Cam aşa:


Ulterior am început să văd şi blocuri sau fragmente de coală (ori fără supratipar, ori cu supratiparul Expo Bruxelles, din 1958) fără aceste benzi de culoare:


La aceste blocuri, cel din dreapta nu are nicio bandă de culoare.
Recent am văzut nişte coli complete care, de asemenea, nu prezintă nici ele nicio bandă de culoare (click pentru mărire):


Un lucru nebăgat probabil în seamă de către cercetătorii mai curioşi din fire este că la sistemul de imprimare în heliogravură forma de imprimare nu este constituită din elemente detaşabile, ci este de fapt un cilindru plin, gravat la suprafaţă într-o singură operaţie cu toate elementele care urmează să fie imprimate, inclusiv semnele şi inscripţiile marginale.
Iar aceasta înseamnă că dacă există coli atât cu, cât şi fără aceste benzi laterale de culoare, atunci există mai mult decât un singur cilindru pentru culoarea respectivă.

Se cunoştea că atât emisiunea făcă supratipar, cât şi cea supratipărită în 1958 există fiecare cu câte două tipuri de filigran: RPR XVII şi respectiv RPR XVIII. Dar nu a semnalat nimeni existenţa unor cilindri diferiţi.
Ori, în această situaţie (deoarece este mai mult decât probabil ca cilindrii diferiţi să nu fi fost confecţionaţi în acelaşi timp, ci la intervale ceva mai mari) este la fel de probabil ca între clişeele/desenele mărcilor echivalente să existe diferenţe. Bineînţeles că nu a verificat nimeni acest lucru vreodată.

Ar mai fi o problemă (nebăgată nici ea în seamă): mărcile fără supratipar se cunosc obliterate cu ştampile de complezenţă cu data până în 1966 (vezi serialul publicat ca supliment în anii '90 de ing. Călin Marinescu în revista Filatelia). Există cumva vreo legătură între aceste ştampile târzii, hârtiile cu filigrane diferite şi cilindrii diferiţi la fiecare valoare/culoare?

Iată încă un subiect de studiu pentru cei interesaţi. Pentru că pe mine nu mă încântă această perioadă, las la latitudinea cui doreşte să preia ideile şi să înceapă studiul, precum şi să semnaleze în ce modalitate doreşte descoperirile eventuale.
Aşadar, băieţi - puneţi mâna pe lopeţi!   :)))

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu