Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 10 februarie 2014

Am primit de la cititori

În urma ultimului episod al serialului "Despre metodica studiului" am primit mai multe mesaje pe mail de la cititori. Doresc să le mulţumesc tuturor pentru implicare şi pentru sugestiile pe care mi le-au trimis.
M-am oprit asupra mesajului pe care mi l-a trimis dl. Alexandru Munteanu din Germania. Domnia sa mi-a sugerat structura unuia dintre volumele pe care şi l-ar fi dorit să-l ţină în mână (şi pe care, mărturisesc, şi mie mi-ar fi plăcut să-l am în egală măsură). Cu unele corescturi care ţin de diacritice, redau mesajul primit.

"Nu sunt în postura să fac sugestii, dar vă scriu cum mi-aş dori să am în mâini o carte (monografie, catalog specializat - numele e mai puţin important) care să trateze această perioadă în mod unitar ca un capitol sau un volum într-o lucrare mai amplă.

Această perioadă a României, cuprinsă într-un tinp aşa de scurt (perioada de domnie a regelui Ferdinand) mie mi se pare a fi ceea mai complexă şi bogată în  evenimente istorice şi, respectiv, la fel şi în istoria sa poştală.   

1.Perioada de neutralitate:
      1.1. - emisiuni de m.p. şi cărţi poştale, m.p de ajutor, m.p."taxa de plată", etc.;
      1.2. - istoria poştală; tarife,circulaţii, cenzură etc.
2. Perioada de razboi:
      2.1. - campania în Transilvania (cu toata istoria ei poştală);
      2.2. - Retragerrea în Moldova;
      2.3. - Emisiuni de m.p. şi cărţi poştale;
      2.4. - istoria poştală, organizarea poştei, circulaţii, cenzură... etc.;
      2.5. - Poştele în teritoriile  Romaniei ocupate de armatele străine;
          2.5.1. - Poşta de ocup. germană (organizare, emisiuni de m.p. cenzura etc.;
          2.5.2. - Poşta de ocup. austriacă (cu totul, ca şi la poşta germană);
          2.5.3. - Poşta de ocup. bulgară (cu totul, ca la 2.5.2);
          2.5.4. - Poşta de ocupaţie turcă (idem ca la 2.5.1.);
          2.5.5. - poşta de ocup. ungară  (idem ca la 2.5.1.);
3. Poşta în perioada de reîntregire a teritorului Romaniei:
      3.1. - Poşta în Basarabia (cuprinzind totul: organizare, circulaţii, cenzura etc.).
      3.2. - Poşta în Bucovina (cu totul, ca la 3.1.);
      3.3. - Poşta de tranziţie în Ardeal (organizare, folosirea m.p., a c. poştale şi a altor formulare maghiare, m.p. provizorii "Cluj", "Oradea", cenzura etc.;
      3.4. Poşta în Banat (ca şi la 3.3.);
      3.5. Poşta română în teritoriile vremelnic ocupate de armata română;
          3.5.1. - Poşta oc. rom. în Pocuţia (cu totul: organizare... etc.);
          3.5.2. - Poşta de ocupaţie în Ungaria (cu totul, idem 3.5.1.);
4. Poşta română pe teritoriul României reîntregite:
      4.1. - organizare;
      4.2. - Emisii de mărci poştale, incluciv "Taxa de plata" etc., cărţi poştale, mandare etc.;
      4.3. - Tarife şi circulaţii etc., etc.

Desigur, cartea pe care mi-o doresc ar trebui să conţină un capitol separat (5), care să facă o catalogare a mărcilor poştale şi a efectelor emise în această perioadă, cu date de emisiune si de scoatere din circulatie, hârtie, dantelare, erori, varietăţi etc.".


Partea de istorie poştală este deosebit de ispititoare, în această structură, dar pentru ca o asemenea lucrare să prindă contur ar trebui preluate (ori copiate) numeroase studii care au fost publicate deja în literatură, atât în ţară, cât şi în străinătate. Mie mi-ar plăcea aşa ceva, dar există unele limitări impuse de protecţia drepturilor de autor şi nu pot fi copiate (ori rescrise) anumite studii.
Ceea ce am însă de gând să fac (şi asta este contribuţia personală) este să rescriu catalogarea specializată a emisiunilor de mărci din perioada în discuţie, deoarece nivelul de studiu actual este cu mult superior celui atins în lucrările publicate deja.
Desigur, idei şi propuneri mai pot fi şi mulţumesc anticipat pentru acestea, aşa cum îi mulţumesc foarte mult şi dlui Munteanu.
Problema este să găsim şi cel mai potrivit colectiv de autori şi consultanţi pentru astfel de lucrare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu