Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 11 ianuarie 2014

Plicuri şi... plicuri!

Uneori este greu pentru colecţionar să aprecieze în ce măsură un plic sau o scrisoare care poartă o francatură frumoasă este sau nu filatelic. Mai demult, în serialul referitor la preţul mărcilor poştale şi factorii care îl influenţează am scris cam ce ar trebui să urmărească amatorul de piese frumoase pentru a nu se păcăli.
Făcând ordine prin imaginile pe care le adun din diverse locuri (mai ales licitaţii), la un moment dat am avut în faţă trei imagini sugestive pentru ilustrarea situaţiilor create de plicurile aşa-zis filatelice. Puteţi face click pe imagini pentru a le mări.


Prima piesă este una maghiară, este un plic francat cu toate valorile mici ale emisiunii de binefacere "inundaţia" din 1916. Este evident că avem de-a face cu o piesă filatelică. Interesul meu pentru piesă este însă datorat faptului că cel care a realizat piesa filatelică a făcut-o în Timişoara, deci mărcile acestei emisiuni au ajuns la publicul din oraş (se cunosc şi piese circulate "pe bune", dar nu aşa de tapetate).
Plicul a fost oferit la o licitaţie cu o sumă relativ mică, dar nu a fost vândut.


Acesta este (foarte probabil) tot un plic filatelic, expediat din Constantinopol cu o serie completă de uzuale supratipărite ale oficiului român (mai puţin timbrul de ajutor) în Grecia, la Salonic. Nu-mi vine acum în minte de ce poşta greacă a taxat cu un porto de 20 lepta plicul (îmi vâjâie capul după o zi de muncă, foarte plină), dar prezenţa timbrului porto greces, precum şi ştampila de sosire de pe verso certifică că piesa, chiar filatelică fiind, a mers efectiv prin poştă. Plicul a şi fost vândut cu 100 dolari.


Ultima piesă poate părea chiar puţin copilăroasă, dacă este puţin studiată. Francatura constituie o adevărată adunătură: asistenţa socială de 10 bani mi se pare că nici nu mai era în circulaţie în ianuarie 1930 (oricum nu trebuia aplicat pe o trimitere externă, în afara faptului că ultima treaptă folosită pentru francarea obligatorie era de 25 bani, nu de 10), timbrul oficial de 3 lei nu prea avea ce să caute pe un plic ca acesta, iar marca Ferdinand cap mare de 1 ban cu supratipar "ziariştii" are o apariţie curioasă aşa târziu. Acest plic nici nu poate fi considerat mai mult decât o jucărie.

Care este ideea finală: din cercetarea pieselor, oricare ar fi ele, colecţionarul nu are decât de învăţat. Numai să o facă!

3 comentarii:

  1. Stimate Max Peter,
    randurile acestea nu se doresc a fi un raspuns intarziat la articolul dvs de acum 5 ani, ci nu stiam cum sa va contactez altfel. Am o intrebare la subiectul FDC-urilor romanesti. Stim cu totii, ca de la bun inceput aceste produse filatelice nu au prea fost utilizate la noi ci se colectionau - daca se colectionau - in stare necirculata.Eu incerc de multa vreme sa-mi completez aceasta parte a colectiei de circulatii postale si cred ca nu trebuie sa amintesc faptul, ca este foarte greu. Unele piese se mai gasesc, altele in schimb nici nu le-am vazut vreodata circulate efectiv. Ceea ce voiam insa sa va intreb este, in ce masura stiti eventual, la ce preturi se vindeau aceste plicuri? Caci exista perioade in care ele parca n-au circulat de loc, iar altele ( de ex. in 1948 iar apoi mai cu seama intre 1965 si 1969/70) cand ele se gasesc destul de frecvent, cel putin raportat la raritatea celor din anii 1950-58, spre exemplu, fapt care s-ar putea explica eventual si prin pretul mai scazut sau mai piperat la care se vindeau ele in anumite perioade. Stiu din revista "Filatelia", ca dupa 1990 FDC-urile se vindeau la un suprapret simtitor fata de valoarea nominala a seriei, cateodata chiar la un suprapret de 100%.Orice informatie privitoare la aceasta tema mi-ar fi de folos. Raspunsul, in caz ca l-ati avea, v-as ruga sa mi-l trimiteti si pe adresa mea personala de email zoltan@drneppel.de, daca se poate, bineinteles.
    Cu multumiri anticipate si urari de bine
    Z. Neppel

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aveţi la linkul de mai jos părerea mea despre FDC-uri:
      https://romanianstampnews.blogspot.com/search?q=FDC

      Ștergere
    2. Şi aici:
      https://romanianstampnews.blogspot.com/2012/11/de-ce-ar-trebui-sa-ma-intereseze-fdc.html

      Ștergere