Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 30 decembrie 2013

Deschideţi ochii când vedeţi astfel de piese

Unul dintre vânzătorii de pe eBay menţionaţi de mai multe ori în cadrul unor articole mai vechi (pentru falsurile şi făcăturile oferite) a apărut din nou înainte de Sărbători cu două loturi care au fost disputate între doritori, chiar dacă (în umila mea opinie) ele ar fi trebuit tratate cu ceva mai multă rezervă.

Primul lot a fost un mic fragment pe care se găseau o marcă a Levantului austriac şi celebra marcă a poştei locale DBSR (linia ferată Cernavodă - Constanţa). Acesta:


Văzând piesa, am căscat imediat ochii. Un astfel de fragment (original) ar face cinste oricărei colecţii de Levant. Citind însă ID-ul vânzătorului (este vorba de tzarkaloyan din Bulgaria) am şi intrat în starea de "autoprotecţie", luând-o pe îndelete şi analizând fiecare element al piesei.
În primul rând, am constatat că nu pot mări scan-ul mai mult, pentru a putea analiza mai în voie mărcile (ambele piese sunt mult mai comune în stare neobliterată decât ştampilate şi se cunosc cu diverse obliterări falsificate). În al doilea rând, ştampila KUSTENDJE are un aspect oarecum nenatural, care nu mi-a plăcut. În al treilea rând, niciunul dintre experţii cunoscuţi pentru acest domeniu nu aplică prostioara aia de ştampilă cu "Geprüft". Cine a avut în mână piese certificate ştie acest lucru. În al patrulea rând, combinaţia DBSR+25 soldi nu corespunde vreunui tarif cunoscut, conform pieselor păstrate întregi până astăzi.
Am aşteptat să se termine licitaţia şi să văd care este rezultatul. Uitasem să vă spun, fragmentul a fost oferit iniţial pentru o sumă modică, iar acest lucru n-ar fi fost făcut de nimeni la o asemenea piesă.
Fragmentul a fost în final vândut cu 390 lire sterline, după 31 de biduri. Sunt destui bani, iar la o asemenea sumă nu mai putem spune că ne jucăm doar.
Din cauza dimensiunii mici a scan-ului, nu am putut apela la tradiţionala metodă a suprapunerii ştampilelor. Dar am procedat la compararea elementelor ştampilei cu cea de pe alte piese:

Această marcă este oferită într-o licitaţie maghiară, imediat după Anul Nou.

Această marcă a făcut parte din oferta casei germane de licitaţie Christoph Gärtner.

Tot comparând ştampilele, am constatat o serie de mici diferenţe:
- la piesele originalele, cele două litere L din LLOYD sunt identice în partea superioară;
- litera G din AGENZIE are piciorul vertical fără talpă la bază;
- U din KUSTENDJE pare că are piciorul stâng mai gros decât cel drept;
- litera J are o curbură specifică a "cârligului";
- ultimul E din KUSTENDJE nu are serife.
Mai sunt şi alte diferenţe, dar este clar că este necesară o revizuire a naturii pieselor cunoscute, care trebuie analizate pe îndelete, deoarece în acest moment sunt convins că este posibil ca printre fragmentele purtând această ştampilă să se fi strecurat falsuri, periculoase în opinia mea.

Şi ca un făcut, contemporane cu lotul descris mai sus, acelaşi ID din Bulgaria a mai avut un lot de falsuri (grosolane, în opinia mea) ale supratiparelor CMT. Acesta:

Acest lot a fost şi el vândut (37 lire sterline, după 14 biduri). Din cauza unor astfel de falsuri am deschis imediat ochii, văzând ID-ul vânzătorului. Este o categorie de falsuri care se pare că-i sunt dragi, alături de făcăturile aşa-zisei ocupaţii de la Odesa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu