Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

sâmbătă, 10 august 2013

Zemstvele de la Bălţi şi reimpresiunile lor

Titlul poate părea un pic cam exagerat, deoarece nu public aici vreun tratat pe această temă. Subiectul este deocamdată unul "fierbinte" (pentru mine cel puţin).

Despre zemstvele ruseşti presupun că aţi auzit cu toţii. În Basarabia, au fost doar trei zemstve care au avut propriile mărci (cu circulaţie locală, desigur), Orgheev, Soroca şi Yassi (cum îi spuneau ruşii la Bălţi). La Bălţi (sau Yassi - a nu se confunda cu Iaşiul de dincoace de Prut) au existat trei mărci mari şi late, realizate rudimentar cu ajutorul unor clişee asemănătoare unor ştampile (click pe imagine pentru mărire).


Este adevărat, nu stau prea bine cu limba rusă şi deşi am o grămadă de literatură, nu am reuşit să-mi dau seama dacă după cele trei mărci (primele două din 1879 şi a treia din 1881) au existat într-adevăr "official reprints" - reimpresiuni oficiale adică, deoarece pe portalurile online apar mai mereu astfel de piese. Am puricat (atât cât m-am priceput) "clasicul" catalog al lui Ciucin, precum şi cataloagele realizate de Gurevici, Soloviev şi Liapin. Nu prea m-au lămurit.

Mărcile originale sunt destul de rare, nu am avut ocazia să le văd "în carne şi oase" decât pe cele trei din imaginea de mai sus. Am mai văzut însă exemplare disparate în diverse licitaţii. În afara celor creditate însă ca originale, mai ales pe portalurile de licitaţii online de tip eBay au început să se ofere (din ce în ce mai des) "reimpresiuni oficiale".
Noţiunea de "reimpresiune" are o anumită semnificaţie: aceea de reutilizare a clişeelor/plăcilor/planşelor originale. Oficial ar însemna că această reutilizare n-ar fi făcută de nea Gheorghe din colţ, ci de administraţia emitentă. Cel puţin asta ştiu eu că ar semnifica termenul de "reimpresiune" oficială.

Dacă este să compar exigent piesele denumite "reimpresiuni" cu cele considerate originale, atunci apar o serie de diferenţe care mă fac să cred că aceste reimpresiuni nu prea au fost realizate cu aceleaşi clişee.

Exemple:


Reimpresiune a mărcii de 2 kop. din 1879, în negru.


Reimpresiune în roşu a aceleiaşi mărci.


Reimpresiune a mărcii de 5 kop. din 1879.


Reimpresiune a mărcii de 5 kop. din 1881.

Reimpresiunile (sau ce vor fi ele) au fost vândute cu zeci de dolari bucata, şi tocmai acesta este lucrul care îmi acentuează nesiguranţa.
Totuşi, nu m-ar mira dacă şi la aceste zemstve se întâmplă ceea ce se petrece la mărcile clasice româneşti (unde amatorii se "aruncă" la tot felul de făcături care mai de care mai grosolane).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu