Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 10 aprilie 2012

ANCOM a mai amendat o firmă privată de curierat

Redau mai jos un comunicat oficial al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, dat publicităţii astăzi.

ANCOM a amendat compania SC CARGO SERV POST SRL cu suma de 5.000 lei pentru că a perceput un tarif de 1 leu pe trimitere pentru colectarea, sortarea, transportul şi a livrarea în Giurgiu a trimiterilor de corespondenţă cu greutatea cuprinsă între 0 şi 50 de grame. CARGO SERV POST a încălcat astfel prevederile legale din domeniul serviciilor poştale care dau dreptul numai furnizorului de serviciu universal să colecteze, sorteze, transporte şi să livreze trimiteri de corespondenţă cu greutatea cuprinsă între 0 şi 50 de grame la un tarif mai mic de 2 lei pe trimitere.

În România, furnizorul de serviciu universal este Compania Naţională Poşta Română SA (CNPR), care a dobândit acest drept în urma unei proceduri organizate de ANCOM în anul 2009.

CNPR beneficiază de dreptul exclusiv de a furniza anumite servicii poştale pentru că, în calitatea sa de furnizor de serviciu universal, are obligaţia de a asigura acoperirea cu servicii poştale a întreg teritoriului naţional, astfel încât fiecare locuitor al ţării să aibă acces la servicii poştale, indiferent de localitatea în care trăieşte. Astfel, furnizorul de serviciu universal are obligaţia de a furniza servicii pe întreg teritoriul României, la aceleaşi tarife, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde cantitatea de corespondenţă este mică şi din acest motiv activitatea nu este profitabilă. CNPR are obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorilor cel puţin o cutie poştală şi cel puţin un punct de contact propriu în fiecare localitate de pe teritoriul României.
Orice furnizor de servicii poştale autorizat poate furniza şi servicii din sfera serviciului universal cu condiţia să respecte drepturile rezervate Poştei în ceea ce priveşte limitele de greutate şi de tarif, chiar şi în condiţiile în care acordă expeditorului facilităţi tarifare. Constituie contravenţie încheierea şi derularea unui contract în cadrul căruia preţul pe trimitere este mai mic de 2 lei pentru trimiterile de corespondenţă cu greutatea cuprinsă între 0 şi 50 de grame.

„ANCOM monitorizează respectarea dreptului utilizatorilor de a beneficia de serviciile poştale care intră în sfera serviciului universal, controlând respectarea obligaţiilor atât de către CNPR, cât şi de către furnizorii privaţi. Investigăm pornind de la orice sesizare privind posibila încălcare a drepturilor rezervate Poştei şi vom continua să aplicăm sancţiuni oricând vom constata că aceste sesizări sunt justificate. Amenzile pe care le-am dat până în prezent au ţinut seama de faptul că furnizorii sancţionaţi erau la prima abatere, dar se pot aplica amenzi mult mai mari care pot ajunge până la 60.000 lei pentru furnizorii cu cifra de afaceri de până la 3 milioane de lei. Furnizorilor cu o cifră de afaceri care depăşeşte 3 milioane de lei le putem aplica amenzi de până la 2% din cifra de afaceri, iar, în cazul unor abateri repetate, o amendă de până la 5% din cifra de afaceri. În situaţia în care gravitatea faptei o justifică, ANCOM poate decide şi retragerea dreptului de a furniza servicii poştale”, a declarat Cristin Popa, directorul Direcţiei Executive Monitorizare şi Control din cadrul ANCOM.

Până acum, ANCOM a aplicat 5 amenzi furnizorilor care au încălcat dreptul rezervat CNPR. Ceilalţi furnizori amendaţi până acum de ANCOM pentru încălcarea drepturilor rezervate CNPR sunt SC TCE POST SRL, SC ASSOCIATED GROUP COMMUNICATIONS SRL, SC TOTAL POST SERVICES SRL şi SC DIRECT POST SERVICES SRL.

8 comentarii:

  1. Cargo nu e privat?
    Si daca da, nu are voie sa jongleze cu tarifele in limitele respectarii legii concurentei? (intreb si eu, nu zic ca-i bine sau rau)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stai să explic un pic mai pe larg cum stă treaba (tot pe tema asta, un profesor de la ASE m-a făcut "socialist" când i-am spus că habar n-are de lege, iar dacă are probleme, e liber să facă propunere de modificare a ei).
      Serviciul poştal este unul din serviciile de comunicaţii (la fel ca telefonia) care intră în sfera "serviciului universal" - asta înseamnă că, pentru a nu crea discriminare între cetăţeni în funcţie de domiciliul lor, trebuie asigurat la acelaşi cost indiferent de locul unde se află beneficiarul serviciului. Adică o scrisoare simplă trebuie să coste la fel şi pentru cetăţeanul aflat în buricul târgului, în Bucureşti, Iaşi, Cluj sau Giurgiu, dar şi pentru cel aflat la Cuca Măcăii - prin zonele izolate, sau cele muntoase, sau cele care au orice drum în afara excelentelor noastre autostrăzi... ( :D). Din cauza condiţiilor de transport precare din unele zone, este normal ca în localităţile mici greu accesibile, costurile de ridicare/predare a corespondenţei să fie de câteva ori mai mari decât cele înregistrate în municipii. Başca faptul că prin unele sate trebuie asigurat un punct de contact, ale cărui costuri nu sunt acoperite de volumul de trafic.
      Tocmai din această cauză, la nivel naţional este determinat un preţ mediu pe trimitere care poate acoperi costurile (în prezent este de 2 lei/trimitere simplă). Acest preţ mediu pe trimitere îl poate practica (deocamdată, până se va realiza liberalizarea serviciilor poştale) numai operatorul care deţine licenţa valabilă (printre altele trebuie să asigure cel puţin câte un punct de lucru pentru fiecare localitate din ţară, indiferent de mărime).
      Ei bine, nu orice sereleu de cartier cu cinci angajaţi poate efectua acest serviciu universal, pentru că nu are reţea şi nu poate asigura (în mod obligatoriu) cel puţin un punct de lucru în fiecare localitate din ţară (asta este cerinţa de bază). Tocmai din această cauză, ceilalţi operatori privaţi nu deţin licenţele de operare (care sunt necesare, în acest caz, numai pentru poşta uşoară de scrisori - scrisorile simple, vederile şi cărţile poştale până la o greutate de 50 grame de trimitere, numai pentru astea există această regulă).
      Celelalte trimiteri (simple, dar mai grele de 50 grame, precum şi trimiterile din zona curieratului rapid, plus coletăria) nu mai intră în sfera serviciului universal, serviciul putând fi efectuat de orice firmă - aici nu mai există nicio limitare de preţ, câştigă cel care are preţ mai bun şi serviciu mai bun.

      Ce fac unele sereleuri? Se bagă pe felia trimiterilor care intră în aria serviciului universal (rezervat operatorului care are reţea naţională), dar nu se bagă - să zicem - în comunele din Apuseni (unde o scrisoare costă poate şi 10-15 lei), ci în buricul târgului, unde operarea este foarte ieftină şi volumul de trimiteri este mare, adică în oraşele mai mari, cu precădere.
      Aici intervine agenţia de reglementare, care îi trage de ciuf pe ăştia care vor să facă şi ei câte o furăciune, cerând preţ mai mic decât preţul ăla mediu, pentru că nu investesc în asigurarea serviciului în zone dificile.

      Chestia asta cu serviciul universal nu e inventată de noi acum, ci este o treabă veche, cu premise ce pleacă de la prima convenţie care a creat Uniunea Poştală Universală, în 1874 (mă întrebam oare de ce n-ar fi socialist şi Kogălniceanu, după ideile amicului meu, dom' profesor de la ASE), practicându-se în prezent la nivel mondial. Asta deoarece dreptul la comunicare este asimilat unui drept fundamental al omului, din orice ţară ar fi el.

      Apropo de drepturi fundamentale: anul trecut, finlandezii au trecut în legile lor faptul că accesul la internet este unul din drepturile oricărui cetăţean.

      Conform aquis-ului comunitar, de la 1 ianuarie 2013 se vor liberaliza complet serviciile poştale, însă mai mult ca sigur că ideea serviciului universal se va menţine în vreo formă, dar nu pot spune deocamdată cum va sta treaba.

      Cam asta este. Trage-mă de mânecă dacă e ceva ce n-ai înţeles.

      Ștergere
  2. Ok. Mie nu mi se pare ca ideea de socialism (marxist eventual) este ceva negativ. In fond , socialismul poate fi moderat ca doar nu e similar cu dictatura. Profa ta era creepy
    Am inteles perfect explicatia ta si iti multumesc. Deci pana la urma, Posta va avea concurenta din 2013 (mai mare decat pana acum) Sau nu? Asta ar fi bine , poate ar creste competivitatea
    In acelasi timp sunt absolut sigura ca statul va mai crea sau va multiplica cerintele astfel incat o licenta de exemplu sa fie foarte greu de obtinut!
    Adica la noi se merge pe principiul: va las pe toti sa aplicati la X serviciu si sa incercati sa il indepliniti onorabil dar va lansez atatea cerinte incat nici 95% nu veti reusi sa le indepliniti
    Am i wrong?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, poşta de stat va avea concurenţă de la anul. Cred că este un lucru bun, şi eu.
      Nu ştiu ce se coace pentru la anul, pentru că nu ştie nimeni care va fi treaba cu poşta asta de stat (să treacă naibii anul ăsta electoral şi probabil că vom afla). Sunt poşte mari de afară (Deutsche Post - DE, La Poste - Fr şi nu numai ele, există declaraţii oficiale) care sunt interesate să intre pe piaţa românească. Este clar că actuala poştă a noastră nu va face faţă unei astfel de concurenţe aşa cum e acum şi va trebui să mişte cumva.

      Ștergere
  3. Unii profesori de la ASE sunt... depasiti; am scris candva:http://daurel.wordpress.com/2009/06/18/reglare-de-conturi/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu este cazul acestuia. Este unul mai tinerel, şcolit după '89 şi care are unele idei care îmi plac. Problema este alta: dacă eşti economist, nu înseamnă că te şi pricepi la orice (mai ales dacă nu ai practicat în acel domeniu). Ori amicul meu s-a apucat să facă aprecieri generale, valabile poate în alte domenii, dar nu aici.

      Ștergere
  4. Nu cred ca posta se va mai privatiza sub mandat portocaliu, e o privatizare conexa de neveoie, mai mult decat de necesitate pentru interesele lor. Prea sunt ocupati cu Rosia Montana, Cuprumin si alte mine de bani :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Conform unui protocol semnat cu FMI, urma ca Poşta să "beneficieze" de management privat. S-a întocmit un program, s-a trecut la treabă, dar la licitaţia pentru selectarea consultantului totul s-a oprit. S-a dat un comunicat oficial referitor la nuş'ce nereguli găsite prin dosare, apoi... tăcere totală.
      Probabil că trebuie să vină 1 ianuarie 2013, ca să-i oblige UE pe-ai noştri să mai mişte ceva.

      Ștergere